Noorwegen en Zweden - Week 2

Dag 8 - Maandag 17 juli 2023

Vanmorgen al vroeg op pad, we zijn naar Oslo terug gereden over de tolweg de E18 waar we de camper hebben neergezet op een grote parking Sognsvanns Utfartsparkening (CC103262) €0,00 Een goede plek om Oslo te bezoeken.
Na een uurtje te hebben gewacht tot de ergste regen voorbij was zijn we op de fiets gestapt om het centrum van Oslo te gaan bekijken.
Eerst zijn we naar het Vigeland park gereden, tenminste dat dachten wij, maar we bleken op een grote maar mooie begraafplaats te lopen, het park lag een stukje verderop.
Het Vigeland park, dit is een van 's werelds grootste beeldhouwparken met beelden van één artiest Gustav Vigeland 1869 - 1919
De beelden die in het park staan zijn voornamelijk naakte mensen uitgevoerd in verschillende materialen zoals graniet en brons. Hierna zijn wij naar de haven gefietst waar we wat hebben rond gelopen en een ijsje hebben gegeten.
Na nog wat Garnalen en zalm te hebben gekocht zijn we naar de camper terug gereden.


Dag 9 - Dinsdag 18 juli 2023

Vandaag het mooie Noorwegen verlaten en naar Zweden gereden waar het weer gelijk een stuk beter is.
De eind bestemming voor vandaag is Karlstad dat we wilden gaan bezoeken.
De camperplaats in de stad was vol en we zijn doorgereden naar een grote lege parkeer die we tegen komen aan de rand van Karlstad waar we de camper hebben neer gezet voor de nacht.
We hebben verder niet veel meer gedaan.


Dag 10 - Woensdag 19 juli 2023

Vandaag maar een kort stukje gereden naar Cp Härlig heden (site code 98766)  SEK 200 een CP bij een Zweeds woonhuis. Mooi rustig, we stonden hier alleen , er zijn hier verder geen voorzieningen, alleen een Zweeds droog toilet.
S' Middags zijn we een eind gaan fietsen naar Hagfors over een mooi fietspad langs een riviertje en door de bossen.
Hier zijn we naar de Dollar shop geweest en hebben daar een paar dingen gekocht voor de camper.
Na het fietsen hebben we lekker een poos in de zon buiten gezeten tot de knutten kwamen en ons naar binnen stuurden.
We hebben hier alleen gestaan, lekker rustig.


Dag 11 - Donderdag 20 juli 2023

Vandaag naar Nusnäs Mamn (CC56488) gereden een camperplaats met uitzicht op een groot meer.
Na de koffie zijn we naar het centrum van Nusnäs gelopen waar de fabriek van de fam. Olsson staat waar de enige echte wereldberoemde houten paardjes worden gemaakt.
Het Dalarna paardje wordt al meer dan 350 jaar gemaakt en over de gehele wereld verkocht. In vroeger tijden werden gedurende de lange winteravonden als huisnijverheid verschillende kinderspeeltje  uit hout gesneden.
Zo zijn de Dalarna paardjes ontstaan, in allerlei maten en kleuren. Het paardje wordt ook nu nog grotendeels handmatig uit hout gesneden en geheel met de hand beschilderd.
Daardoor is geen één paardje hetzelfde.
Het productieproces is te volgen tijdens een bedrijfsbezoek aan Nils Olsson. Was leuk om te zien hoe het paardje gemaakt wordt.
Ze hadden daar een grote bak met mooi gevormde stukjes hout staan, die zijn overgebleven na het zagen van de paardjes.
Ik heb gevraagd of ik wat resthout mag uitzoeken voor het uitstallen van mijn gemaakte sieraden op de Fair de Marienwaard in Beesd 16 tm 20 augustus, kreeg zelfs nog een tas om het in te doen.
Om 17.00 uur wordt het druk  op de parkeerplaats met allemaal oude Amerikaanse auto`s.
We zijn later in de middag zijn we de auto`s gaan bekijken, zaten mooie auto`s bij.
Was een gemoedelijke sfeer kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen.
Om een uur of 9 in de avond vertrokken alle auto`s onder luid getoeter weer, later zag het terrein er weer net zo netjes uit alsof er geen auto had gestaan.

 


Dag 12 - Vrijdag 21 juli 2023

Vandaag verder gereden naar de Falun mijn, waar we de camper hebben geparkeerd op de nieuwe aangelegde Camperplaats( CC18620).
We hebben een mooi  rondje om de mijn gelopen.
De vorige keer dat we hier waren zijn we met een gids de mijn in geweest, dus dat hoeven we niet nog een keer te zien.
De   Zweedse naam voor het monument is Kopparbergslagen.
De mijn bevindt zich bij de plaats Falun, rondom de berg Kopparberget.
Het is een unieke getuige van de industriegeschiedenis van Zweden.
De kopermijn was in werking sinds het einde van de 8e eeuw. In de 17e eeuw werd dit gebied het belangrijkste industriegebied van Zweden en was zeer belangrijk voor de nationale economie.
Vanaf de 18e eeuw ging het echter bergafwaarts.
Uiteindelijk is de mijn op 8 december 1992 gesloten.
Typisch voor dit monument is het grote gat in de grond, de "Great Pit". Dit gat is ontstaan in 1687 door een enorme instorting.
Hierna is het gat steeds groter geworden door de mijn activiteiten. Nu is het 95 meter diep en 350 meter breed.
Er is een uitzichtpunt waarvan je de "Great Pit" goed kunt bekijken. De maximale diepte van de mijn is 600 meter en de diepste mijnschacht is op 440 meter. Rond het gapende gat van de mijn staan oude originele mijngebouwen.
In de plaats Falun vindt men vele historische gebouwen en in de omgeving zijn er veel overblijfselen van de periode van industriële bloei.
Je kunt de ondergrondse mijn bezoeken met een gids voor een rondleiding van 1 uur, het museum bezoeken en een rondwandeling maken rond de "Great Pit".
De Falun kopermijn is de bakermat van de  typische kleur Falu rood, dé Zweedse huizenkleur. Het pigment is afkomstig uit deze mijn. Op het terrein rond de "Great Pit" bevindt zich de originele fabriek van deze Falu rood verf.
Hierna zijn we naar het centrum van Falun gelopen maar dat stelde niet zo veel  voor.


Dag 13 - Zaterdag 22 juli 2023

Vandaag zijn we verder naar Kolbach gereden naar een Cp Westerqwarn  pub & restaurant (CC 26556)
Een mooie grote cp waar je een mooi plekje mag zoeken op een groot grasveld.
De cp ligt bij een restaurant waar je overdag en s`avonds onbeperkt Pizza kan eten, maar waar je ook een  ijsje kan nuttigen. Wil je niet op het terras zitten dan kan  je de pizza ook meenemen naar je camper.
Vandaag lekker in de zon buiten gezeten en verder niet zo veel gedaan.

 


Dag 14 - Zondag 23 juli 2023

Vandaag nog een dag bij geboekt op de cp.
We wilden een mooie fietstocht maken in de omgeving van ongeveer 38 km . Tijdens het fietsen door de bossenzagen we dat deze volstonden met bosbessen waar we  nog een paar maaltjes bosbessen hebben geplukt.
Onderweg kwamen we nog langs een aantal sluisjes in het Strömholms kanal.
Het kanaal werd in de jaren 1772-1795 aangelegd om het transport van voornamelijk staafijzer van Bergslagen naar het Mälarmeer en de scheepvaarthaven in Stockholm te vergemakkelijken.
Naast het Göta-kanaal is het Strömsholm-kanaal de belangrijkste watertransport route van Zweden geweest. 
In de totaal 26 sluizen worden de boten tijdens het tien mijl lange traject 100 meter gehesen of neergelaten. 
Bij Hallstahammar is het niveauverschil groot en meet in totaal 50 meter hoogte verschil.
Het kanaal is ontworpen door Johan Ullström in opdracht van Bergskollegium. 
Hij had ingezien dat je de bestaande watersystemen van Norra Barken en Smedjebacken tot aan Mälaren in het zuiden kon gebruiken.
Slechts tien kilometer moest met de hand worden uitgegraven. De bouw van het kanaal duurde achttien jaar in plaats van de geplande zes jaar, wat vooral te wijten was aan de moeilijkheid om financiers te vinden. 
De koning zelf, Gustav III, was geïnteresseerd in het project en sponsorde een bedrag en dat betaalde hij uit zijn persoonlijke schatkist. 
In 1787 kon hij de eerste reis maken op de toen nog gedeeltelijk voltooide waterweg.
S' Middags nog ons beddengoed gewassen  in de gratis wasmachine. We zijn in het restaurant gaan eten waar ze van 12.00 tm 15.00 een pizza buffet hadden voor 145 SEK pp. Was lekker