Rondje Franse kust - Week 2
Woensdag 9 Oktober 2024
Toen we vanmorgen wakker werden, regende het al, en de weersvoorspelling gaf aan dat het de hele dag zou blijven regenen.
We besloten naar Fougères te rijden, specifiek naar de Aire du Jardin des Fêtes (CC 28833 - €0,00).
We volgden de D155 naar Fougères, maar onze navigatie gaf aan dat we de straat naar de camperplek niet in mochten, omdat ons voertuig als vrachtwagen werd beschouwd.
Hierdoor werden we omgeleid via de D806 en vervolgens door een woonwijk gestuurd met steeds smaller wordende straatjes. Het was een hele uitdaging, maar het ging nét goed.
Achteraf gezien hadden we beter gewoon de D155 kunnen blijven volgen; dat was een stuk veiliger geweest.
Ik had een GPX-wandelroute door de stad gedownload via reisroutes.be, en ondanks de stromende regen zijn we deze route gaan lopen.
Vanaf de parkeerplaats staken we de weg over richting de Saint-Léonard. Via een prachtige tuin daalden we af naar de benedenstad, waar we het Quartier du Marchix bereikten.
Dit is een schilderachtige wijk met mooie vakwerkhuizen.
Van daaruit wandelden we naar het imposante middeleeuwse kasteel, dat tussen de 12e en 15e eeuw werd gebouwd.
Het kasteel combineert verschillende ronde en vierkante vormen en is omgeven door een indrukwekkende omwalling.
We hebben het kasteel niet van binnen bezocht, maar de buitenkant was al indrukwekkend genoeg.
Na ons bezoek liepen we via de stadswallen terug naar de camper.
Het heeft de hele dag en avond geregend, waardoor we uiteindelijk niet veel meer hebben gedaan.
Donderdag 10 Oktober 2024
Het weer was vanmorgen aanzienlijk verbeterd, met hier en daar een zonnetje.
We zijn langs de kust naar Cancale gereden, een stad die bekend staat als de oesterhoofdstad.
Tot op de dag van vandaag zijn oesters de belangrijkste bron van inkomsten in deze regio.
In 1972 werden de oesterbanken getroffen door een ziekte die hen volledig uitroeide. Vervolgens schakelde men over op de platte oester, die ongeveer vijf jaar nodig heeft om te groeien.
Ik had gelezen dat er bij de kademuur veel lege oesterschelpen te vinden zijn, achtergelaten door restaurants en kraampjes die daar oesters verkopen.
Ik heb een tas vol lege oesterschelpen meegenomen, die ik thuis kan decoreren met servetten.
Daarna reden we verder naar St. Malo, waar we parkeerden bij Parking Relais Paul Feval (CC21216, €7,50 inclusief gratis pendelbus naar het centrum).
St. Malo werd in de 5e eeuw gesticht door de Welshe monnik Maclow.
In de 12e eeuw verhuisden de bewoners dichter naar de kust en vestigden zich op een schiereiland vanwege de strategische ligging.
De stad werd vernoemd als eerbetoon aan deze monnik.
Om de stad te beschermen tegen aanvallen vanuit zee, werd een 1,8 kilometer lange muur gebouwd, bestaande uit bastions en wachttorens.
St. Malo groeide uit tot de belangrijkste haven van Frankrijk, mede dankzij de specerijenhandel.
In 1661 werd de stad volledig verwoest, maar heropgebouwd met graniet.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de stad opnieuw verwoest, waarna men deze wederopbouwde met behulp van oude foto’s en tekeningen, en de puinresten van de oorspronkelijke huizen.
Voor de kust liggen verschillende eilandjes, waarvan sommige bebouwd zijn met forten. Het is een prachtige stad met smalle straatjes vol winkeltjes en gezellige eettentjes.
Wij hebben vooral genoten van een wandeling over de stadsmuur, waar je een schitterend uitzicht hebt op de zee. Het was absoluut de moeite waard.
In de middag hebben we verder niet veel meer gedaan.
Vrijdag 11 Oktober 2024
Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken en hebben we een prachtige route langs de kust gevolgd richting Cap de Fréhel.
We hebben overnacht in Plevenon, op de camperplaats Aire Camping Car Plevenon (CC52339, €3,50).
Na de lunch hebben we de fietsen uit de garage gehaald en zijn we op pad gegaan naar Fort la Latte.
Dit is een indrukwekkend zandstenen kasteel met een 14e-eeuws netwerk van muren, kerkers en middeleeuws oorlogstuig.
Na het bewonderen van het kasteel van een afstand, zijn we verder gefietst naar Cap de Fréhel.
Op deze kaap staan twee vuurtorens. De oudste vuurtoren dateert uit 1650 en werd gebouwd in opdracht van koning Lodewijk XIV. De tweede, modernere vuurtoren werd in 1950 verhoogd en kan tegen betaling beklommen worden voor een spectaculair uitzicht.
Van mei tot en met oktober biedt de kaap een betoverend kleurenpalet: het heldere geel van de gaspeldoorn en het diepe paars van de heide in de zomer zorgen voor een schilderachtig decor.
Bij terugkomst in de camper begon het te regenen, waardoor we de rest van de dag rustig hebben doorgebracht.
Zaterdag 12 Oktober 2024
Na het onderhoud van onze camper zijn we in de regen doorgereden naar Carnoët, waar we de Vallée des Saints hebben bezocht.
Voor de nacht verbleven we op de nabijgelegen parkeerplaats (P4N #456322, €9,00).
De Vallée des Saints, gelegen in Carnoët in de Côtes d'Armor, vormt het hart van Bretagne. Deze unieke plek ligt op een natuurlijke heuvel op 230 meter hoogte en biedt een adembenemend panoramisch uitzicht over het Bretonse landschap.
Het project werd in 2008 gestart en staat bekend als de "Vallei van de Heiligen".
Het is een indrukwekkende verzameling stenen sculpturen van Bretonse heiligen, geplaatst op een locatie waar ooit een feodaal kasteel stond.
Sommige beelden zijn meer dan 7 meter hoog, en er worden regelmatig nieuwe sculpturen toegevoegd.
Elk standbeeld representeert een Bretonse heilige.
Deze heiligen waren in de vroege middeleeuwen voornamelijk geestelijken uit Groot-Brittannië en Ierland, die in Armorica (het huidige Bretagne) arriveerden om de regio te evangeliseren. Hun invloed is tot op de dag van vandaag zichtbaar: kerken, kapellen en scholen in veel Bretonse steden en dorpen dragen hun namen.
Daarnaast leven de verhalen en legendes rond deze heiligen voort en vormen ze een belangrijk deel van de Bretonse geschiedenis.
De non-profitorganisatie die verantwoordelijk is voor de Vallée des Saints streeft ernaar om uiteindelijk 1.000 sculpturen te realiseren – een ambitieus project dat wordt gezien als het Bretonse antwoord op Paaseiland.
’s Middags maakten we een wandeling langs deze indrukwekkende beelden.
Het is fascinerend om te zien hoe gedetailleerd en kunstzinnig sommige sculpturen zijn gemaakt.
Een bijzondere ervaring die zowel historisch als artistiek inspireert!
Zondag 13 Oktober 2024
Vandaag weer richting de kust gereden, naar de **Aire de Camping Car** in Trégastel (CC 1171, €12,00).
Een ruime camperplaats met 50 staanplekken, direct tegenover een grote supermarkt.
Na een kop koffie en een broodje zijn we op de fiets gestapt en langs de kust richting Tourony gereden.
Het was eb, waardoor de beroemde ronde, rode rotsen zo kenmerkend voor deze regio, prachtig zichtbaar waren.
Het strand van Tourony is het meest oostelijke strand van de badplaats en biedt een adembenemend uitzicht op het **Kasteel van Costaérès**. Dit is eigenlijk een imposant herenhuis, gebouwd in de neomiddeleeuwse stijl die typerend is voor de luxe resortwoningen uit het einde van de 19e eeuw.
Het huis is opgetrokken uit roze graniet afkomstig uit de steengroeven van La Clarté, terwijl het dak is bedekt met leisteen.
Het interieur werd destijds verrijkt met hergebruikt hout afkomstig van een driemaster, de *Mauritius*, die in de winter van 1896 schipbreuk leed.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het huis door de Duitsers in beslag genomen, waarbij het enige interne schade opliep. Later, op 6 september 1990, veroorzaakte een brand – ontstaan tijdens dakwerkzaamheden – gedeeltelijke schade aan het interieur.
De combinatie van het witte zand, de ronde rode rotsen, het weelderige groen van de bomen en het prachtige herenhuis maakt dit stukje natuur werkelijk sprookjesachtig.
Na deze schitterende ervaring hebben we nog boodschappen gedaan in de grote, moderne supermarkt. Waarom hebben we zulke winkels niet in Nederland?.
Maandag 14 Oktober 2024
Vandaag hebben we spontaan besloten om nog een nacht bij te boeken. We fietsen deze keer naar de andere kant, richting Ploumanac’h.
Onze eerste stop was bij de historische getijdemolen op de brug die Ploumanac’h verbindt met Trégastel.
Deze molen, gebouwd door ambachtslieden in de 16e eeuw, was tot 1932 in gebruik.
In de praktijk draaide de molen zes uur per getij (drie uur vóór en drie uur ná hoogwater).
Momenteel ondergaat zowel de brug als de molen een restauratie.
Vervolgens stapten we weer op de fiets en reden richting de Phare de Ploumanac’h, een vuurtoren die trots tussen de indrukwekkende granieten rotsen staat.
De vuurtoren werd oorspronkelijk gebouwd in 1860, maar tijdens de oorlog verwoest.
In 1946 werd hij opnieuw opgebouwd. Hoewel we de toren niet van dichtbij hebben bezocht, fietsten we door naar het Sentier des Douaniers, een schilderachtig wandelpad.
We begonnen onze wandeling bij een klein stenen huisje dat ooit dienst deed als schuilplaats voor douanebeambten.
Vanaf daar genoten we van een prachtig uitzicht op de vuurtoren en de omringende kust.
Met de fiets aan de hand liepen we een deel van het pad langs de indrukwekkende rotsformaties.
De kust hier is werkelijk adembenemend!
Na het verlaten van de ongerepte natuur kwamen we weer in de bewoonde wereld en passeerden we de Notre-Dame de la Clarté.
Dit is een prachtige kapel uit 1445, met een klokkentoren en torenspits die in de 17e eeuw zijn toegevoegd.
De kapel straalt eenvoud en schoonheid uit, maar helaas is deze momenteel gesloten vanwege instortingsgevaar van het dak.
Na dit bijzondere bezoek fietsten we terug naar onze camper en sloten de dag af met een heerlijke maaltijd: een smaakvolle vissoep en gebakken gamba’s. Wat een geweldige dag!
Dinsdag 15 Oktober 2024
We zijn weer onderweg richting Plougonvelin naar Aire de camping car Bertheaume ( CC1194 €10,20 incl. stroom )
De weg hier naar toe was niet erg spectaculair, erg druk en mistig.
We wilden gaan fietsen maar het weer gooide roet in het eten.
s`Middags maar verder aan mijn Polarsteps gewerkt. verder niet veel meer gedaan.